Kişinin yaşadığı sosyete zarfında değeri olan , kapasite, tutum ve öteki davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı mimarilabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına yönlü ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde değaksiyontirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baş öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler kucakin nüshadır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak değaksiyonebilir, ancak sürecin doğası değaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birfena filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, in kucakin dirim boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri gibi mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belirli bir maksat ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise bizatihi gelişen ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tip olarak ele alındığında ise terbiye sisteminin üç baş ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Süreç; meslek zarfında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, bitirme, test özetları gibi istenilen davranış değaksiyoniklikleridir.